Brent Theys

Brent Theys

Doctoraatsonderzoeker
Vakgroep onderwijskunde Universiteit Gent

Statuut

Ik ben Brent Theys. Van oktober 2023 tot eind februari 2024 ben ik begonnen als (tijdelijk) onderwijs- en onderzoeksassistent in de Vakgroep Onderwijskunde aan de Universiteit Gent, onder supervisie van prof. dr. Ruben Vanderlinde. Van maart 2024 tot september 2024 werkte ik als wetenschappelijk medewerker binnen de organisatie van de aanstaande Master in het Lager Onderwijs. Sinds 1 november 2024 werk ik als doctoraatsonderzoeker op een FWO-mandaat voor fundamenteel onderzoek, met prof. dr. Ruben Vanderlinde (UGent) als hoofdpromotor en prof. dr. Noel Clycq (UAntwerpen) als co-promotor.

Doctoraat

Binnen mijn FWO-doctoraatsproject, getiteld: ‘Rolmodellen in het Onderwijs: Een Sociaal Netwerkperspectief op het Professionele Leren van Leraren’, wil ik de kritische leemte aanpakken in ons begrip van de rol van rolmodellen in het informeel professionele leren van leraren. Hoewel de professionele ontwikkeling van leraren door middel van formele leeractiviteiten goed gedocumenteerd is, is onderzoek naar hun informele leren namelijk beperkter. Actoren in het netwerk van een leraar zijn bekend als belangrijke bronnen van informele professionele ontwikkeling. Toch ontbreekt het, ondanks beweringen in de literatuur, aan theorie over hoe rolmodellen dit informele leren kunnen beïnvloeden. Deze behoefte aan theorievorming is zelfs nog dringender voor leraren met etnisch-cultureel diverse achtergronden, aangezien bestaande belemmeringen in formele leerprocessen informele leerprocessen noodzakelijk maken. Bestaande theoretische en methodologische tekortkomingen in de literatuur verhinderen een diepgaand begrip van de rol van rolmodellen in het informele professioneel leren van leraren, vooral voor etnisch-cultureel diverse leraren. Vanuit theoretisch oogpunt zal dit project bijdragen aan de broodnodige theorievorming over rolmodellen in een professionele context en een geïntegreerd theoretisch kader creëren over hoe en waarom rolmodellen een rol kunnen spelen in de informele professionele ontwikkeling van leraren. Vanuit methodologisch oogpunt zal dit project leiden tot een innovatieve methodologische opzet die het gebruik van sociale netwerktechnieken mogelijk maakt in onderzoek naar rolmodellen in de professionele context.

Achtergrond informatie

In 2020 behaalde ik mijn educatieve bachelor Engels en rooms-katholieke godsdienst aan de Thomas More hogeschool, gevolgd door mijn masterdiploma in de Opleidings- en Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen in 2022. Deze masteropleiding combineerde ik met een FSW-Honoursopleiding rond onderwijsongelijkheid. Sindsdien ben ik voor ik aan de slag ging op de vakgroep Onderwijskunde actief geweest als gastdocent in een educatieve bacheloropleiding en leraar secundair onderwijs in de vakken Engels en rooms-katholieke godsdienst.