Ruben Vanderlinde

Ruben Vanderlinde

Professor
Vakgroep Onderwijskunde Universiteit Gent

Statuut

Ik ben Ruben Vanderlinde, professor aan de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent en coördinator van de onderzoeksgroep ‘Lerarenopleiding & Professionele Ontwikkeling’. Daarnaast ben ik voorzitter van de opleidingscommissie Educatieve Masteropleidingen (lerarenopleiding) van de Universiteit Gent. Ik geef les in de opleidingsonderdelen ‘Onderwijsinnovatie’ en ‘Opleidingsdidactiek’ binnen de bachelor- en masteropleiding Pedagogische Wetenschappen. Tevens ben ik lesgever binnen de Educatieve Master Gedragswetenschappen en de Master Basisonderwijs.

Onderzoek

Mijn onderzoeksinteresses liggen op het gebied van onderwijsinnovatie, inductie van beginnende leraren, lerarenopleiding, professionele ontwikkeling en de integratie van informatie- en communicatietechnologieën (ICT) in onderwijs. Ik publiceer over deze thema’s in zowel Web of Science-tijdschriften als in meer praktijkgerichte onderwijstijdschriften. Mijn onderzoeksprojecten zijn fundamenteel van aard, maar kunnen ook een maatschappelijke valorisatie hebben. Methodologisch ben ik gespecialiseerd in mixed-method onderzoek. Ik ben auteur van meer dan 80 SSCI-artikelen, verschillende boeken en boekhoofdstukken. Ook promotor van 12 succesvol afgeronde doctoraten en promotor van 9 lopende doctoraten. Verschillende onderzoeksprojecten hebben reeds internationale prijzen gewonnen. Ik ben reviewer van meerdere Web of Science-tijdschriften, lid van de editorial advisory board van ‘Teachers & Teaching: Theory and Practice’, section board member van ‘Education Sciences’, en lid van de redactieraad van het ‘Tijdschrift voor Onderwijsrecht & Onderwijsbeleid’.

Achtergrondinformatie

Vanuit mijn rol als voorzitter van de opleidingscommissie ‘Educatieve Masters’ aan de UGent, ben ik ook lid van de werkgroep lerarenopleiding van de Vlaamse Interuniversitaire Raad (VLIR). Tevens ben ik coördinator van het Teacher Education Network (TEN) binnen het Europese interuniversitaire samenwerkingsverband ENLIGHT. Ik ben ook één van de oprichters van InFo-TED (International Forum for Teacher Educator Development), visiting scholar aan de Curry School of Education (USA, University of Virginia) en aan de Open Universiteit van Catalonië (Barcelona). Ook ben ik co-coördinator van de Nederlandse ICO-groep ‘Educational Design and Curriculum Development’ (ICO: Interuniversity Centre for Educational Sciences). De laatste jaren was ik ook lid van het EAPRIL-bestuur (European Association for Practitioner Research on Improving Learning), secretaris van het VFO (Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek) en voorzitter van de Vlaanderenbrede stuurgroep van de ‘Opleiding voor Lerarenopleiders’.