Esther Gheyssens

Esther Gheyssens

Gastprofessor
Vakgroep onderwijskunde Universiteit Gent
Schoolmakers

Statuut

Esther Gheyssens behaalde haar doctoraat in 2020 met als titel: “Adopting Differentiated Instruction to create inclusive classrooms”. Momenteel is zij verbonden als onderwijsprofessional bij Schoolmakers en als gastprofessor in de Educatieve Master van de Universiteit Gent.

Doctoraat

Esther doctoreerde op het ‘Potential – Power To Teach All’ project. Dit interuniversitair innovatief onderzoeks- en valorisatieproject speelt in op de uitdaging om een inclusief onderwijssysteem uit te bouwen. Esther haar doctoraatproefschrift beoogt meer inzicht te krijgen in het concept van binnenklasdifferentiatie om inclusief onderwijs te realiseren. Door middel van zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden is dit proefschrift opgebouwd uit vier peer-reviewed studies die de perceptie en implementatie van binnenklasdifferentiatie door leerkrachten onderzoeken. De resultaten benadrukken het belang van het denken van leerkrachten, het belang van binnenklasdifferentiatie als een holistisch concept en het belang en de complexiteit van professionele ontwikkeling met betrekking tot binnenklasdifferentiatie.

Achtergrond informatie

Esther Gheyssens behaalde haar master in de onderwijskunde in 2013 aan de Vrije Universiteit Brussel. Daarna werkte ze gedurende twee jaar als coördinator van het Brussels Expertisenetwerk Onderwijs. Tijdens die periode voerde ze ook onderzoek uit binnen de vakgroep Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel rond de thema’s lerarenopleiding en binnenklasdifferentiatie. Tussen 2016 en 2019 werkte Esther als voltijds doctoraatsonderzoeker op het ‘Potential – Power To Teach All’ project. Naast een eerste focus op onderzoek was Esther tijdens deze periode ook betrokken als onderwijsassistent in de opleidingen Agogische Wetenschappen en Educational Sciences aan de Vrije Universiteit Brussel en werkt zij samen met professor Dr. Katrien Struyven rond nascholingen en praktijkgerichte boeken voor leerkrachten rond het thema binnenklasdifferentiatie. Van 2020 tot 2021 was Esther werkzaam als onderwijsleerbegeleider aan de Educatieve Master van de Vrije Universiteit Brussel. In 2021 startte zij als zelfstandig ondernemer waarbij ze zich focust op talen en onderwijs.