
19 okt Inspiratiegids duaal leren

Duaal leren in de verkorte educatieve masteropleidingen: Vakgroepen als professionele leergemeenschappen
WAT?
In deze inspiratiegids delen we ons verslag van een proeftuinproject dat we hebben uitgevoerd in de Educatieve Masteropleidingen (EDUMA) van de Universiteit Gent (UGent). Gedurende de periode van april 2021 tot juni 2023 hebben we dit project opgezet met ondersteuning van het Europees Sociaal Fonds (ESF). Ons doel was om te onderzoeken hoe we een duaal leren-traject kunnen ontwikkelen, implementeren en evalueren in de EDUMA.
In de afgelopen jaren is de aandacht voor duaal leren als waardevolle aanvulling op traditionele opleidingen steeds groter geworden. Duaal leren biedt studenten de mogelijkheid om kennis en vaardigheden direct toe te passen en te verwerven in een professionele werkomgeving. Hierdoor kunnen ze zich beter voorbereiden op hun toekomstige carrière.
In deze gids bespreken we verschillende aspecten van duaal leren, zoals de kenmerken ervan, de implementatie in de EDUMA en de successen die we hebben behaald. We gaan ook in op de valkuilen die we zijn tegengekomen en formuleren aanbevelingen voor de toekomst.
Ons doel met deze bijdrage is om jullie een beter inzicht te geven in de waarde van duaal leren binnen het hoger onderwijs in het algemeen en binnen de academische lerarenopleiding in het bijzonder. Daarnaast willen we inspiratie bieden aan opleidingen die overwegen om duaal leren op te nemen in hun curriculum.
We hopen dat deze bijdrage nuttig zal zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in duaal leren en de rol ervan binnen het hoger onderwijs.
We danken jullie alvast voor jullie interesse in ons werk.
Geen reactie's