
18 feb TACOS: Taalstimulerende competenties

Tacos: Taalstimulerende competenties
WAT?
De taalontwikkeling van kleuters is essentieel voor hun schoolsucces, en taalstimulerende interacties in de klas spelen daarbij een cruciale rol. Toch blijkt uit onderzoek dat deze interacties vaak beperkt en van lage kwaliteit zijn, vooral bij kwetsbare kinderen.
Het TACOS-project wil hier verandering in brengen door (student-)kleuterleerkrachten te ondersteunen met een blended learning professionaliseringsinterventie. Dit programma versterkt hun taalstimulerende competenties, die bestaan uit kennis, overtuigingen, situatie-specifieke vaardigheden en klasgedrag. Het onderzoek baseert zich op het competentiemodel van Blömeke (2015) en onderzoekt hoe deze competenties zich ontwikkelen door gerichte professionalisering.
Om dit te realiseren, ontwikkelt het project een evidence-based professionaliseringsprogramma met een mix van offline training, videobanken, online simulatie-oefeningen en monitoringsinstrumenten. Dit programma helpt leerkrachten om interactiekansen in de klas beter te herkennen en effectiever in te spelen op de taalontwikkeling van hun leerlingen.
Het TACOS-project loopt van 2023 tot 2027 en wordt gefinancierd door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek (FWO). Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met KU Leuven en praktijkpartners Odisee en Arteveldehogeschool.
Meer weten? Surf naar https://tacos-project.be/
Geen reactie's