
18 Feb Estafett Teamteaching

Estafett: Teamteaching voorbij de perceptie
WAT?
Dit onderzoeksproject wil meer inzicht verschaffen in de impact van team teaching, een onderwijsmodel waarin twee of meer leraren in bepaalde mate samenwerken bij de planning, het geven en/of de evaluatie van een les. Ondanks de algemene aantrekkingskracht, zowel in onderzoek als in de praktijk, is er tot op heden weinig empirisch bewijs met overtuigende gegevens over de effectiviteit van team teaching. Gezien de lacunes in de state-of-the-art en de duidelijke roep om bewijs vanuit het veld, is de algemene onderzoeksdoelstelling van dit project om de effecten van team teaching op zowel studenten als leraren in kaart te brengen. Om dit doel te bereiken, worden vier onderzoekslijnen voorgesteld: (1) een grootschalige cross-sectionele surveystudie, (2) een videogebaseerde observatiestudie, (3) een quasiexperimentele studie, en (4) een interventiestudie. Deze onderzoekslijnen zullen resulteren in vier evidence-based gebruiksproducten: (1) een Vlaamse professionele leergemeenschap, (2) een online kennisgebaseerd platform, (3) een professioneel ontwikkelingsprogramma, en (4) een white paper met beleidsaanbevelingen over team teaching. Op methodologisch vlak onderscheidt dit project zich duidelijk van de huidige state-of-the-art door grootschalige studies uit te voeren die verder gaan dan percepties, door meer directe metingen en een quasi-experimentele studie op te nemen. Het huidige voorstel zal uitmonden in baanbrekende bijdragen aan een uitgebreidere theorie over teamonderwijs en zal empirisch onderzoek naar team teaching naar een hoger niveau tillen. De voorgestelde gebruiksproducten beantwoorden aan dringende behoeften geformuleerd door het Vlaamse onderwijsveld in het algemeen, en een diverse en grote groep van reeds geëngageerde stakeholders in het bijzonder. Voor dit onderzoeksproject werd een nieuw en complementair expertconsortium opgericht, bestaande uit twee universiteiten en twee hogescholen.
No Comments